Ahad, 24 Ogos 2014

Wahai DJ Radio Klasik 98.3

Saya adalah peminat siaran Radio Klasik sejak mula dilancarkan lagi. Tidak perlulah disebutkan di sini mengapa saya meminatinya, yang jelas kerana saya adalah orang lama yang sudah hidup sejak tahun 40an lagi.
Saya hendak menarik perhatian para DJ siaran ini agar mengambil inisiatif mempelajari tentang pantun, kerana saya dapati setipa kali ada pantun yang dibaca sebenarnya bukanlah pantun, bukan juga syair, yang saya pasti nada penyampaiannya adalah seperti membaca pantun.
Buat sementara waktu ini saya hanya mampu menegur secara umum sahaja. InsyaAllah satu masa yang terdekat nanti akan saya turunkan ciri-ciri pantun dan bagaimana mengenali pantun yang betul mengikut kaedah penulisan yang saya pelajari sejak dulu lagi.
Wahai DJ,
Untuk sementara waktu ini biarlah saya tarik perhatian sdr/sdri ciri-ciri pantun dari aspek pembayang dan maksud; kebanyakan pantun yang sdr/sdri baca itu tidak menepati ciri-ciri ini. Antara lain lagi ialah ciri-ciri ABAB bagi setiap rangkap pantun; begitu jelas sekali kesilapan yang terjadi.
Jadi buat sementara waktu, saya berpandangan agar pembacaan pantun itu ditangguhkan sehingga para DJ dan mungkin penerbitnya juga mengenalinya dengan yakin supaya dapat menapis pantun-pantun kiriman para pendengar.
Maaf dan terima kasih.

BAHASA JIWA BANGSA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan